dette kunstnerlivet altså

Høh. Vanligvis har jeg et visst antall treff på et innlegg, og et visst antall treff på bloggen i tillegg. Innlegget om Samisk Myteknuser har fire treff. Det er ny bunnrekord. Og en ekstrem bunnrekord altså. Det betyr vel at ingen vil lese mer om samer nå, men ettersom jeg ikke er et velgeravhengig politisk parti, men meg, kommer jeg til å fortsette med det jeg tror på likevel.

Men ikke i dag.
I dag skal jeg skrive litt om livet som kunstner. For det er ikke lett. Håååå nei. Og nå tenker jeg ikke på Økonomisk Angst, men på organiseringen. Arbeidet. Hur gjör man? Altså ikke hvordan maler man akvareller, men hvordan skal man få avsegstyrt en arbeidsdag?
Selv har jeg hatt en tendens til å kopiere andre. Enda jeg faktisk vet at det ikke fungerer.
Sånn som på atelieret nå, så er det sånn at de andre er der hele tiden. De kommer kanskje litt senere enn meg, for Luther får jo spader om jeg er der senere enn ni, og så er vi der til sånn ti-elleve på kvelden.
Og det funker ikke for meg. Det funker for reptilhjernen, men jeg synes Hodet er umulig nok i seg selv om vi ikke i tillegg skal ha besøk av primitive slektninger som ikke har noe positivt å bidra med. Likevel, ettersom de andre får det til så tror jeg at det er sånn man må gjøre det.
Men jeg er jo meg og ikke dem. Så da prøver jeg å ta hensyn til det.
Prøver, lykkes ikke. Og det er ikke akkurat en ny problemstilling heller. Sånn her har jeg alltid vært.

helt jævla underlig at det skal være så vanskelig

Men det er det altså. Litt av problemet er vel også at man forventes å være litt sosial. Deler av denne 14timerarbeidsdagen kan enkelte ganger bestå i å gå på en åpning eller en screening og jeg har rett og slett ikke lyst å fore reptilhjernen med alkohol. Ikke er jeg egentlig så overvettes sosial heller, for å være ærlig, men det er desverre ganske viktig å få til denne biten av kunstnerskapet. Da blir det iallefall viktig å klare å legge opp til et arbeidsløp som gjør det vanskelig for reptilhjernen å finne deg.

Det er en rar jobb.
Og man må liksom finne den opp sjøl.



Ingen kommentarer:

Avlistet

Jeg sitter og venter på et teams-møte. Som betyr at jeg har gått tidlig hjem fra ateliéret. Og det betyr at når jeg er ferdig på jobb er jeg...