Samisk Myteknuser

I natt holdt Hodet meg våken med Økonomisk Angst.
Og jeg har ingen økonomiske problemer.
Men Hodet ville gjerne gå igjennom mulighetene for at det kunne bli Økonomisk Angst en gang i fremtiden. Kanskje det kunne bli vanskelig å få tak i penger? Og Kroppen bare ÅEH MEN HYYYYYSJ! Æ VIL SOOOVE! men Hodet ville gjerne gå igjennom dette nå, helst fram til pensjonsalderen og litt forbi.
For så viselig er jeg konstruert.
Dette har nok noe med å gjøre det faktum at jeg på den ene siden kommer fra en famlile der man har vært gavmilde med andre, men snål med seg selv, og på den andre siden kommer fre en familie med iallefall ett individ (la oss bare kalle ham "pappa") som er ganske god på katastrofetenkning.

Jeg forsøkte å avspore hodet. Jeg orket ikke mer Økonomisk Angst. Samiske saker er et ganske bra agn som Hodet gjerne biter på, så jeg serverte Samisk Myteknuser.
Det er faktisk en webside: samiskmyteknuser.no og Hodet hadde bala litt med den tidligere på dagen.
For det første så synes jeg det er et knallbra tiltak. Dette er  noe som trengs. For det andre så ble jeg litt skuffa.

Jeg vet ikke helt hvordan Jurddabeassi og Antirasistisk senter har tenkt at denne siden skal fungere.
De færreste Feilinformerte vil vel søke seg til denne siden selv, så det må jo heller være et verktøy for å styrke sin egen kunnskap og sine egne argumenter.
For min egen del behøver jeg en myteknuser når jeg kommer over en påstand eller havner i en debatt der det florerer av feilinformasjon. Jeg hadde jo et prosjekt en stund som gikk ut på å følge opp samiske saker i media og informere saklig om faktafeil i debattene. En myteknuser hadde vært et fantastisk verktøy da.
Men denne Myteknuseren hadde jeg nok vegret meg for å lenke til. Og nå må vi huske at siden egentlig ikke er lansert enda, dette er en prelansering, og jeg bare har lest to av myteknusingene.
Men de to er ubehagelig flåsete, halvkonfronterende og holder ikke den saklige tonen man skulle ønske seg. Om man havner i en nettdebatt om samiske saker er nivået ganske lavt. Både med tanke på kunnskap men også med tanke på, skal vi si, tiltaleform. Jeg synes at denne myteknusingen legger seg litt på dette nivået. Ikke med tanke på kunnskap, men den holder litt samme tone. Og det synes jeg ikke er konstruktivt. Om noen begynner å mase om mine særrettigheter som same vil jeg ikke vise til en side som sidestiller samemantallet med valgmantallet til Statskirken. Man kan konvertere eller finne troen, gå inn og ut av trossystemer uten at noen nødvendigvis godkjenner ektheten i din tro, og iallefall blir det ikke forlangt at din bestemor skal ha hatt samme tro i barndomshjemmet for at du skal få melde deg inn i statskirken og stemme ved kirkevalg.
Det blir ikke nødvendigvis helt feil sammenligning, men den blir altfor svak.

Og for meg ville det heller ikke funket å vise til en side som holder denne tonen:
"Vel, da så. Da sier de jo at vi uansett bare lyver. Så hva kan vi egentlig svare. Vi kan kanskje svare tilbake at konspirasjonsfolket «vet at de sjøl lyver, men sier det ikke åpent»? Det får vi håpe for deres del, for hvis man virkelig tror på Den Store Samekonspirasjonen er man så paranoid at man sannsynligvis ikke tør gå ut døra om morgenen."

Men. Hittils har de bare publisert to knusninger. Jeg kommer til å følge med videre og håpe på større saklighet. Jeg liker at de prøver, jeg liker ideen, og jeg liker at de lenker til fakta og har referenser.
Og så håper jeg virkelig at det tar seg opp, og hvis det ikke gjør det, at de klargjør at målgruppen er ungdomsskoletrinnet og at jeg er på bærtur i min kritikk, for sånn som det står nå fungerer det ikke helt for meg iallefall.

Og jeg vil gjerne ha et fungerende verktøy, for den etniske spenningen i Sápmi og tilgrensende områder er mer reell en min Økonomiske Angst.







5 kommentarer:

Mikkel sa...

Hei,

Send gjerne konkrete endringsforslag til post@samiskmyteknuser. Vi har nå forandra passasjen du referer til, fordi flere har reagert på den.

Første versjon av myteknuseren som vi sendte ut på høring kom tilbake med kritikk fordi den var så tørr, langdryg og overgrundig at ingen ville gidde å lese den. Vi prøver å finne en gylden middelvei, og tar i mot alle konstruktive innspill.

mvh
MIkkel

Mikkel sa...

I forhold til sammenligninga mellom kirkevalg og sametingsvalg så tror jeg vi må skille mellom to ting.

1. Kriteriene for å melde seg inn i valgmanntallet.

2. Det faktum at du må være same for å stemme til sametingsvalget.

Kirkevalg og sametingsvalg er sammenlignbart i forhold til det andre punktet, og derfor har vi brukt det som eksempel.

Som du sier er det ikke sammenlignbart på det første punktet - fordi kriteriene for å bli ansett som "same nok" til å være i valgmanntallet er strengere enn kriteriet for å stemme til kirkevalget (der holder det jo å si man er kristen for å melde seg inn).

Men det føler i alle fall jeg at på en måte blir en litt anna sak: Hvor liberal man skal være på å slippe folk inn i valgmanntallet er én ting, som det jo er stor diskusjon rundt. Men det er en anna ting at det eksisterer en institusjon som man bare kan stemme til hvis man tilhører ei bestemt gruppe. Poenget vårt med å sammenligne med kirkevalget er å belyse at det finnes flere sånne institusjoner.

frk. Figenschou sa...

Hei! Så fantastisk å få svar!

Jeg tror nettopp at vi IKKE må skille mellom disse to punktene!
Og grunnen til det er at jeg tror vi må satse på klar og logisk informasjon, som ingen av de som vil "ta oss" kan ta oss på, og ikke drive med retorisk flisespikkeri. For jeg er jo såklart enig i at kristen=stemme ved kirkevalg og same=stemme vad sametingsvalg er sant, men å sidestille de to blir nærmest en syllogisme. Det er jo nettopp det etniske som er poenget i denne evige debatten som pågår.

Som jeg skriver er myteknuseren et verktøy jeg virkelig har bruk for i hverdagen. Men det kanskje er jeg som misforstår, den er kanskje ikke ment sånn. Den er kanskje ment mer som en øyeåpner og en slags norsk-samisk-konversasjonsstarter i forhold til debatten om hvem vi er og om vi nå skal få lov å være oss selv. Isåfall passer det jo bra med en litt flåsete og konfronterende tone.

Jeg synes fortsatt det er et bra tiltak med mange verdier, selv om den ikke funker helt sånn som JEG skulle ønske, i min hverdag som geriljasame.

Mikkel sa...

Vi har nå lagt inn en fotnote på den første myten som synliggjør forskjellen mellom kirkevalg/kommunevalg og sametingsvalg.

Myteknuseren er ment både som en debattstarter, og som et verktøy i nettdebatt. Vi setter pris på at du sier fra om du finner flere ting som du mener gjør den vanskelig å bruke, så kan vi ta hensyn til det.

mvh
Mikkel

frk. Figenschou sa...

Ja! Jeg har sendt mail!
Hehe.

Avlistet

Jeg sitter og venter på et teams-møte. Som betyr at jeg har gått tidlig hjem fra ateliéret. Og det betyr at når jeg er ferdig på jobb er jeg...