Pengelig

Ja den der fakturaen da. Om noen publiserer ditt bilde uten lov, finnes det en standard sats for billedbruk, og den dobler du om noen har tatt seg til rette. 
Men om noen har publisert en tredjedel av en bok du har gitt ut? Da blir det plutselig veldig mye penger. Egentlig useriøst mye penger synes jeg, så jeg har prøvd å få litt hjelp til å nøste opp i dette. Advokaten jeg har gjennom fagforeninga har ikke svart, sikkert fordi alle rettighetsspørsmål skal gå til BONO, og der er jeg ikke medlem, og BONO tar ikke sakker fra FØR du blei medlem, så uansett hvor mye medlem jeg er får jeg ikke hjelp med denne saken jeg trenger hjelp til, men de har nå svart litt kjapt på et av spørsmålene jeg sendte, og først sa de at dette sikkert er lov fordi dette er publisert i en vitenskapelig publikasjon, og det er det jo ikke, og det skrev jeg tilbake, og da sa de at nei da kunne de ikke helt se hvilken avtale dette skulle være i henhold til, så da sendte jeg bare en mail til universitetet i Tromsø og spurte hvilken avtale de følte at dette var i henhold til. 
Det kan de jo svare på.

I dag skal jeg forsøke å bestille biletter til Berlin. Barnevaktene bor jo i Oslo, så tanken er av vi tre drar til Oslo, vi to drar til Berlin og tilbake, og så drar vi tre hjem til Kirkenes.
Og her er den artige tvisten, kjent for alle som bor nordpå: tre tur-retur-biletter fra Kirkenes til Oslo, pluss to tur-retur-biletter Oslo-Berlin, koster 21.000. Tre turretur Kirkenes-Berlin koster 7000.
Jeg vil helst betale 7000. Jeg vil ikke ha barnet med til Berlin. Hvordan løse. 
Det blir dagens telefonkø, for å si det sånn.


Ingen kommentarer:

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...