jyvæskylææ!

Nå har jeg ikke bare vært i Helsinki, jeg har også vært i Jyvæskylæ! På ekskursjon med klassen min!
Det var egentlig veldig trivelig. Jeg tror kanskje eneste minus, bortsett fra det der med finsk, var at jeg måtte stå opp klokken fem og resturantvognen var stengt så det ikke gikk an å kjøpe kaffe.
Jeg liker å kjøre tog. Det er liksom så behagelig begivenhetsløst. Og det er jo også fordelen med å komme fra Finnmark, hvis du har kjørt tog i tre og en halv time, føles det som om du bare har vært en svipptur i nabolaget og det er ikke kjedelig å reise i det hele tatt.
Da vi kom frem ble det bestemt at vi måtte kjøpe kaffe og munkki, og jeg lurer litt på om det ble sånn bare fordi jeg var nordmann. Det var jo litt fint.
Så viser det seg at lærerne har vært på deignseminar i Bugøynes, og kjenner opptil flere bugøunesere, (men ingen kjekke og stramme hoftesmale, så vidt jeg kunne skjønne,) og det brøt jo isen litt.
-Så dro vi og målte opp noen lengder.
-Så dro vi tilbake til Helsinki
På hjemveien gjorde Illari finskleksene mine, velsigne den gutten.
Ettersom det var fredag gikk vi også ut og tok en øl. Men også ettersom vi alle hadde stått opp fem, ble det med en.
Og det må jeg si, den norske røykeloven er deilig.
Deilig deilig, sier jeg.

Ingen kommentarer:

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...