oppdagertrang

Vi pleier å gå på en butikk som heter Eksotisk Torg og handle ris og koriander og sånne saker. Jeg elsker den butikken, selv om grønnsakene ofte er råtne.
Men det er som å være på tur.
Noe av det beste ved å være eller bo i utlandet er å gå i dagligvarehandler, jeg føler meg aldri så mye ute i verden som når alt i butikken er bytta ut med fremmede saker.
Og sånn er det jo ofte på innvandrerbutikker.
Så da vi var innom Eksotisk Torg i går for å bunkre opp ris, var jeg i et skap og snuste og kjøpte meg en boks med brus. Eller kanskje saft.
Pennyworth drink.
Jeg ante ikke hva pennyworth var, det så litt ut som marikåpe men duggen lå litt feil.

Da den hadde fått stå i kjøleskapet lenge nok, helte jeg den over i et glass. Det var nok første feil. Men ettersom jeg ikke ante hva det var ville jeg gjerne se hvordan det så ut.

Det viser seg at pennyworth sannsynligvis er det engelske ordet for grønske.

Hvorfor skulle noen ønske å drikke grønske?
Jo, tenker produsenten, fordi vi har tilsatt to kilo sukker.
MMMM. Sukker med grønskesmak.

Neida. Det var faktisk ikke det verste jeg har smakt. Men det er bare fordi jeg engang ble budt på et glass Southern Comfort på et nachspiel.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har en gang våkna opp med visshet om at å drikke sæ snydens på Southern Comfort e den dårligste ideen æ har satt ut i livet!!!

Har også dårlig erfaring med Lakka:)

frk. Figenschou sa...

likør e vel mer en dessert e nå anna.
Glæde mæ til det blir øl&vin-denefin
på oss to.

Anonym sa...

Forresten... ka e anoraktisk? i det forrige innlegget skriv du om anoraktisk ungdom.... fikk mæ til å tenke på min glade barndom da vi alle gikk rundt med rød anorakk med pels på hetta.

men det va jo vinterstid, så æ fikk liksom ikke det til å stemme med sommern...

frk. Figenschou sa...

nei, det va nettopp det. det va bare sommer gjennom gardinan, ute gikk folk i anorakk.

paaskeharen sa...

Eksotisk er nesten identisk med Ekofisk som jo var starten på det Norske oljeeventyret. Dette Pennyworth kan være boreslagg fra den første prøveboringen. Det så ganske ulekkert ut. Selv er jeg veldig oppdagelseslysten - jeg spiser og drikker allslags - bare jeg har spist eller drukket det før. Effekten av Southern Comfort er jeg kjent med. Min erfaring er at hvis man absolutt MÅ drikke den - så drikk så lite som mulig.

frk. Figenschou sa...

det slo meg at dette faktsik er aasvas,som jeg tidligere har blogget om, et skoltesamisk ord som betegner søt mat som du ikke har spist før, noe påskeharen akkurat har konkludert med at han ikke noen gang kommer til å oppleve.

Nei, fanes, det er jo ikke mat...det er jo drikke. Hm. Jaja, jeg er ikke så nøye på det.

Fremmelig drift

Jeg driver altså med en form for glassmalerier eller bevegelige bilder for tiden. Jeg legger skjellakk og akryl, noen ganger også potetmel, ...