Tjuvaktige thaier

Nå som jeg har generalisert over en lav sko, et uttrykk som forøvrig er meg fullstendig uten logikk, lav sko, rusten spade, supermarkedstilbud, må jeg også fortelle om en observasjon av enkelte andres generaliseringer.
Jeg har jo tidligere fortalt om fruen fra havet, som er gammel og på hjem, og som jeg besøker innimellom. Hun er på avdelingen for de-som-er-så-friske-i-kroppen-at-det-er-helseskadelig-fordi-toppen-ikke-er-til-å-stole-på. Vi kan nesten kalle dem spesialdemente.
Det jobber folk av litt forskjellig nasjonalitet der, (og rang, i følge fruen, én er overbestyrerinne)
blant annet har det vært en veldig smilende thai der i sommer.
De spesialdemente liker henne ikke. Jeg visste det ikke, eller jeg har kanskje ikke fulgt så nøye med.
Men når hun samler inn kopper og sånn etter kaffen, tviholder alle på kopper og glass og roper Den er min! Du får den ikke!
Kanskje de ikke var helt ferdig med bunnskvetten, tenkte jeg, men så hørte jeg den ene av Venninderne si til den andre Ho e nu så tjuvaktig ho dær! hvorpå den andre venninden svarte
Ja du må pass ho som en hauk.
Hoho. Huff. Og hoho. Det er ikke noe problem når en norske eller russer står for ryddingen av bordene.

De kan ofte være ganske ramme, de søte damene, plutselig så renner det bannskap ut, (men de er jo finnmarkinger da,) mest til hverandre, kanskje helst de som er minst klare. En gang måtte jeg bryte opp noe som ville vært en slåsskamp om de hadde hatt litt mer fart i kroppene.
Sånn som det var, var det mer en slags tai-chi-brytekamp, men de er jo begrekkelige og har dårlig balanse, så det kunne likevel gått galt. Imidlertid var det helt ufarlig å bryte inn.
Det var to ganske lette damer som slåss, eller hun ene ropte vel mest neeei hjeeelp og forsøkte å holde balansen, mens hun andre sto for...slåssingen. Ikke slåssingen. Den meget bestemte føringen over høy dørterskel. Men selv ikke dytting går fort, så da ble det mer en brytekamp utav det.

Og så sovner de i stolene sine. Jeg lurer på hva de drømmer? Om drømmene er klarere en det våkne? Eller om det å være spesialsenil er som å være i en lang lang drøm full av stengte dører?

Kanskje de drømmer at de er yngre og alt er logisk og forståelig igjen.

Ingen kommentarer:

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...