Stier

Ikke har jeg tid til å sitte her å blogge ikke, for jeg må ringe sånne som kan sende paller til Sverige og nav og pappa og pakke til vi skal på hytta og ringe solveig og høre om hun kan henge opp klærne som ligger i mamma sin vaskemaskin, men jeg kom til å tenke på dette med stier. Eller kanskje snarveier.

Jeg bor jo i en liten by. Her er et helt adakvat gatenettverk ispedd stier og snarveier som gjør det akkurat så adekvat at det blir helt adakvat. Enkelte av disse stiene er regulert inn, stier fra felt og opp på fjell eller ut i mark for eksempel, eller veien fra gamlegymnaset og ned Jomfrulia, andre er sannsynligvis laget av unger (jeg tror alle stier i utgangspunktet blir laget av unger, og så når de blir etablerte (stiene) overtar voksne og så er det selvdrift fra der) men er nå en del av gatenettverket og brukes av alle. Det vil si, de som går over naboens hustomt og delvis gjør bruk av trappa hans er kanskje mest brukt av unger. Nuvel.

Så er det jo sånn at det bygges stadig flere hus i denne lille byen, og noen av husene bygges der det allerede er etablert en sti. Skjønt vi kan like gjerne kalle det en vei.
Den ved gammelgymnaset for eksempel, han som bygde ut huset sitt der prøvde å bare bygge inne den stien, men det gikk ikke. Den var jo regulert og hadde kommunalt gelender og alt.
En annen flittigbrukt sti er den ved Turisten. Det er en ganske kraftig omvei om du ikke skal gå den stien, da må du enten ned til Kronprinsensgate, eller, oversiden av der egentlig, eller opp til plenen ved innkjøringen til byen. Langt og uhemsla.
Så da er det jo så uendelig mye bedre å ta strake veien opp fra hotellet og opp i Ellisifwesselsvei.
Eller strake stien. Skjønt det er nesten en vei. En grusvei. Den har vært der i all min tid og sikkert i tredve år før det. (skjønt det er forsåvidt gjetning)
Nå er det bygget hus der, ved den stien.
Jeg synes det er forferdelig optimistisk av de nye huseierne å anlegge plen. Tvers over stien.
Skal frøene ha noen som helst sjanse til å gro, må de nok anlegge mur med alarm rundt plenen sin, men jeg tviler i grunnen på at det er tilstrekkelig.

Jeg har aldri blitt brølt bort fra Turistenstien av noen nyslåtte huseiere, men om jeg blir det, tror jeg at jeg kommer til å påberope meg sedvanerett.
Jeg er ikke helt sikker på om det er helt vanntett, men jeg kommer nok til å prøve.

2 kommentarer:

Tenkerbell sa...

Nå tenker jeg du er glad du "kjenner" en eiendomsmegler, for hvis de roper deg bort fra stien kan du bare stille deg opp og si:
Jeg henviser til Lov om hevd av 1966 og herunder spesielt § 7 om bruksrettshevd. Jeg er, godt over?, 20 år, har følgelig brukt stien i 20 år og hevder min rett til å fortsette å bruke stien.

Du kan legge på en æddabædda mens du blåser fnysete ut av nesen!

Ha en riktig fin tur på stien ;)

frk. Figenschou sa...

ha HA! det var kjekt!

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...