dærpådag

voi og voi æ e så sliten i dag.

I går da æ tok flyet hjem, fikk æ glæden av å fære med Full Same i Kofte, å det synes æ e så utrulig ubehagelig. Fordi det e en usann klisjé, men den blir sann av unntakan, sånn som i går. Full Same i Kofte hadde åsså vorre på Markomeannu, så vi hilste nu inne på flyet, men æ hadde gidd mæ igjænn litt ute ved gaten for å slæpp å sitte sammens med han. Han va full å kranglat å høylydt, å blei nækta å gå ombord på næste fly da vi bytta. Hoff. Æ får helt ondt inni mæ. Æ passa på å hilse på han på samisk så alle skulle se at æ va Ædru Same På Tur Som Normale Folk.

Æ tænkte at æ sku - næi har du sedd nu skriv æ på dialækt ijænn!- at æ sku læg ut nån sierraoaivila skovlá-bilda, men det e helt uoverkommelig. Det får bli i mårn.
Hær e en fin blogg, åsså med markomeannubilda.

6 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Vet du, nå har vi vært i flotte Finnmark en hel uke og ikke sett en eneste kofte, ikke en full en en gang...Men reinsdyr har vi sett....og mygg. ☺

Anonym sa...

Ja, æ syntes synd i alle dåkker edru sama fra markomeannu som reiste med samme flyet som full same i kofte. Mæn æ trur at det va bare æ som såg kor mang edru sama som gikk ombord i samme flyet, for ingen andre hadde kofte eller nån sameting på sæ. Æ like og dårlig når sterotypian bekræftes.

frk. Figenschou sa...

...æ hadde samebelte å va frøktelig ædru.

Anonym sa...

Haha! Æ va dær åsså, og skjæmtes..! Æ for min del seig sammen i stoln og passa på å se mest mulig norsk ut... sukk

Ánne Márjá sa...

Det må da vel være lov å være full same, det er lov å være full nordmann, full brite, full "ka som helst". Er det ikke lov å gå i kofta om man skal drikke? Finnes det ikke forskjellige mennesker i samme folkegruppe? Er det ikke lov å forstå at en same ikke har kledt på seg kofta for å representere hele nasjonen, men fordi den ene personen ville ha kofta på seg den dagen? Jeg synes det skal være lov, for en same, å være full både med og uten kofte. Om jeg ser et fullt menneske så blir ikke jeg flau på vegne av hele menneskeheten...

frk. Figenschou sa...

jeg vet ikke helt når den kommentaren kom, et stykke tid etter at denne posten ble skrevet tror jeg, drfor har jeg ikke svart, men, man er aldri representant for hele menneskeheten.
Menneskeheten i forhold til hvem da?

dette er en overskrift, jeg fant ikke på noe bedre

Det er mulig det er på tide å bytte briller igjen. Fint, for det var jo så utrolig lite styr sist gang. Iallefall får jeg vondt i hodet hver...