far off

Nå er det storpakkedags, og det er dritdritdrit. Jeg begynner bare å grue meg til hele flyttingen og hva skal jeg egentlig der og gjøre når det er så fint her?

Apropos her, i utvidet forstand og betydning. Da jeg var på Markomeannu satt jeg litt i backstagelavvoen. Det er nemlig nesten litt lov med lkhl der, og det er det ikke noen andre steder. Og så var det jo tørt og fint og mange hyggelige folk.
Og to veldig utrivelige.
La oss kalle dem Søringene. (beklager til den som føler seg kamskjært) Søringene hadde spilt litt tidligere, de var ikke spesielt interessert i noe annet som foregikk på scenen, og det er forsåvidt greit, man kan sikkert bli dritlei av å være reisende musiker. Og de snakket bare seg imellom, ikke med noen andre, og det er også greit, eller, det er helt vanlig at to musikere blir sittende å snakke om musikk en hel kveld.
Det jeg ikke syntes var særlig greit var holdningen til det de var havnet midt opp i. Alle koftene, backstagelavvo, bål, sydisdansingen, gomba og reinkebab. Fyyy faaan det var far out altså! Alt! (Nå holt jeg på å skrive "voi og voi" men det var vel neppe ordrett det de sa...glipp fra min side) Og det er foråvidt også greit å oppleve noe som overraskende eksotisk, men så er det også noe med det å være gjest, sitte midt i noens virkelighet, ikke ville snakke med noen og så å dømme noens virkelighet til fy fan far out.
Da underkjenner du også at dette er vår virkelighet.
Så synes jeg også at man skal være såpass kulturobservant at man innser at den type uttalelse faktisk funker enda dårligere på enkelte dialekter enn andre.

Jaja, det er jo strengt tatt deres tap da, håper jeg.

4 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ho, ho, hva gjorde de der da, om de ikke liker lavvo og reinkebab og hele kulturen? Huff for noen snobbete søringer. Jeg har vært søring i Finnmark nylig og prøvd å oppføre meg, men kan hende de på lokalbutikken syntes jeg var en snobbete søring. Kommer et innlegg om det og da håper jeg ikke du, som represntant for landsdelen, blir fornærma heller. ☺

frk. Figenschou sa...

mmm! jeg gleder meg!

Anonym sa...

Dette er like mye et bransjedrag som et søringdrag. Uheldig drag er det uansett.

frk. Figenschou sa...

det er nok litt sant det. opplever ofte det samme i musikerbransjen- noen ganger er det greit, andre ganger er det litt arrogant.

dette er en overskrift, jeg fant ikke på noe bedre

Det er mulig det er på tide å bytte briller igjen. Fint, for det var jo så utrolig lite styr sist gang. Iallefall får jeg vondt i hodet hver...