vinter

Jeg tror vinter er min normaltilstand.
Altså, det ER min normaltilstand, jeg har jo opplevd mer vinter enn sommer ettersom jeg er fra der jeg er fra.
Jeg foretrekker kanskje sommeren, selv om jeg begynner å mistenke den for å være et falskt minne eller bare en myte, jeg elsker høsten, våren kan jeg ikke så mye om, og vinteren, den er hjemme.
Jeg liker ikke nødvendigvis å vase rundt i mørtna og kuldegrader og det biter i kinnene og snefokket står og man må ha på tre lag av alt før man går ut, men det er naturlig.
Det føles mer riktig og hjemlig at det er sne i gatene og folk har tråkket opp stier der de alltid går, bare at nå kan man se det også når de ikke er der, at det lukter sne og at trærne nesten ikke har blader sånn at man kan se grenene og et og annet løv som bare ble igjen på kvisten sin, at det er is på vannet og selvsagt er det kjempefint å kunne gå i sommerkjole, men jeg har nok alltid sett på det som noe ganske eksotisk. Folk som har shorts på seg om kvelden? Spennende! Tro hva de selger i butikkene her, og hva ser de på tv og hva spiser de til middag?

En riktig fin dag for meg, værmessig, er en med ca null grader og vindstille og man kan gå tur og det er ikke is under sneen som man ramler og dauer seg i hjel på.
En dag med tyve pluss og blomster og sommerfugler og is og verandasitting, det er en riktig fin sommerdag.
Det er mange fine ting med vinteren, og det er mange fine sommerting med sommeren (men de er jo strengt tatt litt sånn der halvmytiske også da.)

2 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Kom til å tenke på en visitt på Andøya jeg nå. Det var i mai, det blåste og var skikkelig surt og ugreit for en søring. Og i klesbutikken hadde de fyllt opp stativene med snerte sommerkjoler. Ja, ja, tenkte jeg, de som bor her drar vel til syden de også...

frk. Figenschou sa...

jeg tror også at de som bor der og driver klesbutikken sannynligvis driver som en del av en kjede, og da er det kjeden som bestemmer når sommerklærne skal ut i vinduene, uansett hvor mye utstillingsdukkene står der og fryser.

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...