Vappu!

I dag er det altså vappu, første mai. Den ligner på mange måter på 17 mai, uten nasjonalisme, og det vil si at det på sett og vis var 16, mai i går. De fleste av mine venner her var ute og så på folkelivet i går kveld, men jeg, som er så tynget av alderen, holdt meg hjemme og leste en bok. Jeg gikk visst glipp av både brukne tenner og nakne franskmenn.
Da jeg våknet innså jeg at det jeg også hadde gått glipp av var planene for i dag, så jeg sendte en sms for å høre om det var parkplaner. Alle Helsinkerne drar til en park i Eira nemlig på Vappu.
Det kom ikke noe umiddelbart svar på min forespørsel, og etter at jeg hadde begynt å starte dagen innså jeg at klokken var syv. Det er nå som fanes. På skoledagene er jeg så trøtt at jeg sovner på vei opp av sengen, men på fridagen, da er det,PLING!, klokken er syv! Hva er det da? Skulle tro jeg var seks år.
Etterhvert møttes jeg med noen folk i byen, vi hoppet på en smeise full trikk, for alle skulle jo samme vei, men vi visste ikke helt hvor vi skulle av. Det vet vi veldig ofte ikke, vi tror alle at noen andre vet det. Plutselig sa en mann på trikken, med dødningehodeskjerf men eller pen i tøyet, at her burde vi gå av, og så burde vi følge de og de mennesken, da kom vi til rett plass. Det var vel snilt! Hå!
Vi fulgte etter strømmen av hvite studenterluer. (tenker jeg studenterluer og ikke studenluer pga studenterlunden?)
På første mai, tar alle på seg studentlua si. Den får de etter nesten ett år på universitetet. De med teknisk utdanning har dusk, og de andre har ikke dusk. Og alle går med lua si, de gamle og de unge og de middelaldrende og alle. Og ikke sånn at de har den i en pose og tar den på når de kommer fram, de går med lua hele dagen, om de er alene i bilen eller venter på trikken eller promenerer og alt. Det er ifølge tradisjonen ikke lov å vaske lua, så gamle mennesker har nesten gule luer, noen er flekkete og bare nye er hvite. Noen går i en slags russedress, bare unge mennesker, jeg tror dette er de som studerer enda. Og veldig mange har veldig høy promille.
Da vi kom frem til denne parken ble vi brått litt motløse, for der var titusener av mennesker.
Men på grunn av denne magiske lille tingen vi er utstyrt med, matkapuhelin'en, var vi i stand til å få kontaktet og lokalisert de andre.
Jeg hadde tatt med noen øl. Men på vei til de andre hadde jeg også sett dokøene til festivaldoene. Disse dokøene ga meg en viss formening om hvordan det måtte se ut inne på doene, så jeg lot ølen være der den var. Vi fikk noe mat av noen finner som gikk. Det var også veldig snilt! Hå igjen! (men den var ikke så god, så er det forsåvidt sagt)
På et tidspunkt begynnte det å brenne i søppelkassene ca 50 meter fra oss. Da måtte jo brannbilen komme. Stakkars sjåføren. Han kunne joikke like godt sette på sirenen og skru på panikken hos titusener promillefinner, så det var mer sånn eh Anteeksi (unnskyld meg)? vrom, vrom vrom, anteeksi? anteeksi? kjøre, kjøre, hei, anteks? kjøre kjøre, anteksi? gjennom hele parken.
Og så fikk vi et partytelt i hodet, for det blåste litt, men det gjorde ingenting.
Og så gikk vi hjem.

6 kommentarer:

Rållserau sa...

Har du hatt bursdag nettopp? Gratuleseses!

frk. Figenschou sa...

å, ja, det har jeg jo! Nå er jeg 29. takk takk.

Fru Skurk sa...

Frk. Figenschou! Man kan ikke bare avblåse prelleprosjektet sitt! Du har kanskje hatt en stille periode, men da er det bare å prelle på livet løs nå. Jeg preller så det suser. Noen ganger preller jeg så mye at det nesten blir surerier i stedet, men stort sett går det bra. Prell, prell! Og grasilurer med dagen som har vært!

Rållserau sa...

Jeg trodde du var født i oktober. Så feil kan man ta. April er jo helt motsatt måned av oktober. Er du tyr? De er sinte og stanger. Kanskje de biter litt også. Det gjør jo i alle fall du. Jeg er tvilling. Det betyr visst at jeg ikke vet hvem jeg er.

Hæ? Hvem sa det?

Anonym sa...

fra "der du høre til" vil vi bare minne om hva dagen (1. mai) egentlig dreier seg om:
Ned med tronen, alteret og pengemakta!

Gratulerer med vel overstått!

frk. Figenschou sa...

Ja jeg har ikke glemt det altså.
Jeg bare rapprterer fra det mest synlige i Helsinki.

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...