varmkaldmat

Jeg har aldri vært noen tilhenger av, eller hatt noen forståelse for, folks behov for varm mat. At maten må være varm for å regnes for middag går over min begripels. Og folk som sier at de må ha noe varmt midt på dagen, møter ingen forståelse fra meg. Så lenge man blir mett er det ett fett og pannekake altså. Ofte foretrekker jeg faktisk maten kald framfor varm, kald kylling for eksempel, kald svor, Non-Stop rett fra fryseren. Og det er ikke latskap, det er en smakssak.

Men her om dagen spiste jeg kaldt pinnekjøtt.
Det var ikke noe særlig. Størkna, kaldt fårefett. Fussj. Så der skal jeg gi meg, det er den eneste maten jeg må ha varm.
Nå er jo dessuten mannen bortreist. Da gidder jeg ikke styre så mye med middag. (Latskap, ikke en smakssak.) Jeg kjøpte meg fiskekaker, og tenkte å koke noen gullrøtter og makaroni. Men da jeg kom hjem var jeg egentlig ganske sliten, og gadd ikke koke grønnsaker, eller makaroni, og mister ikke grønnsaker vitaminer når man koker dem? Og da var det jo IALLEFALL ikke noe vits å steike fiskekakene, så jeg skrelte ei gullrot og spiste den rå til fiskekaker som jeg spiste rett av pakken mens jeg sto på kjøkkenet og hørte radio. Jeg vurderte å ta en skje mel for å dekke inn makaronien men lot det være.

9 kommentarer:

A sa...

Fantastiske middagsvaner :-)
Og er forøvrig helt enig - når man bare skal ha mat til seg selv er det ikke vits i å styre mer enn nødvendig.

Anonym sa...

Jeg er helt uenig!!! Tenk på oss som bor alene alltid da - skal vi la være å styre med middagslaging i hverdagen, muligens resten av livet? Dvs for resten av livet stort sett spise trasige middager. Hvor trist blir ikke det i lengden? Nei, vær snill med deg selv og prøv så langt det er mulig å lage fristende og gode middager - selv om du er alene. Så det så:)

frk. Figenschou sa...

Men du er jo en voksen kvinne med jobb på barentssekretariatet og orden på sveisen og flere par støvletter! Det er klart du spiser varm middag.
Jeg derimot, er på min tredje utdanning og er starks tredve, og nå går jeg på KUNSTHØGSKOLEN!
Det er klart jeg spiser kalde fiskekaker.

ringringring sa...

Jeg syns kjøtt som er dynket i fett ikke virker spesielt innbydende når det er kaldt. Bacon for eksempel. Urk. Ellers er jeg helt enig, men så syns jeg all mat er god, både kald og varm.

solveig sa...

eller du kan spise - DUSST! - hvis du e tilhengerer av ho marjorie daws. vil du at æ ska ta med little britauin dvd-an mine hjem til jul? JAA! har du sedd det? æ trur du like det. æ har også kjøpt det var engang et menneske. et har jo ikke vi nåt forhold til ilag, men du e jo tross alt ikke eldre enn at du har passert livets første halvpart til neste år. ka du sir?

frk. Figenschou sa...

eh, første del av innlegget ditt solveig va alt for ungdommelig for mæ.
Andre del- Jajajaja!

Anonym sa...

Jeg må nok engang legge inn en protest!!! Man har da vitterligen ikke passert livets første halvpart når man fyller 30. Har man det da? Nei å nei, i såfall....Sukk.

solveig sa...

første og andre del hang på en måte SAMMEN da, gamla.

frk. Figenschou sa...

Du kan protestere alt du vil når det gjelder søstra mi, det nytter ikke, hun er Ungdom.

Kem e ho marjorie daws? Spis ho støv i little britain? Det har ikke æ fådd me mæ.

Fremmelig drift

Jeg driver altså med en form for glassmalerier eller bevegelige bilder for tiden. Jeg legger skjellakk og akryl, noen ganger også potetmel, ...