fire ting jeg har lurt mye på i det siste:

en: vegetarianere, som er vegetarianere av politisk overbevisning og ikke for å passe på kroppen sin, kan de spise skjell? Det er jo nesten en plante. Blåskjell har nok ikke så stort følelsesregister, sjøl om det kan flytte på seg. Det er jo nærmest bare en slags alge.

to: hvordan henger dette med blomsterløk sammen? For blomsten setter jo frø, mens vi kjøper og setter løk? Hvor kom løken i fra? Er den halvplantet og gravd opp eller hva fasan?
Dette spørsmålet har jeg forøvrig plantet i en annen blogg. Plantet, hahahahah.

tre: finnes det noe man kan smøre verandaen med sånn at veps holder seg unna?

fire: sjekker tannlegen tennene mine ordentlig, siden hun sier at jeg ikke har hull? Hun har jo ikke brukt pirketingen (som jeg hater). Hva om hun overser ting?

Øh, ja spørsmål fire kan jeg kanskje ikke forvente å få noe svar på her.

11 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Spm fire er vel det eneste jeg kan svare på....eller prøve å svare på. Om tannlegen tok bilder så så hun hull der, trenger ikke noe pirkeredskap.

Dnort sa...

Veldig bra spørsmål. Det er viktig å være kritisk. Å ikke ta ting for gitt. Stå på...!

frk. Figenschou sa...

kritisk blogging, det er meg.

elisabeth, det mangler forhåpentligvis et ikke der? Eller så hun hull hun ikke torte si noe om?

Anonym sa...

Æ har glemt å spør Gartnern om de der løkplantan. Kommer sterkt tebake så snart æ huske det mens han e i nærheten :)

Ragnhild sa...

Planter reproduserer seg med frø (via blomstersex) og vegetativt (kopier av planten). Det siste foregår på masse forskjellige vis. Avleggere, stiklinger, løker, utløpere og sånne ting er vegetativ eller klonal reproduksjon.

frk. Figenschou sa...

jaha! men blir det tulipaner både av frø og løk?

frk. Figenschou sa...

og både kommer den fra en løk og blir til en løk? hvor blir løk to av?

Ragnhild sa...

Ja

Ragnhild sa...

Løken skyter skudd som blir tulipan. Flere løker lages i jorda av tulipanplanta i løpet av sommeren. Skuddet dør bort på høsten etter å ha lagret mest mulig i løkene, hver løk blir til ny tulipan året etter.

Ragnhild sa...

Forutsatt at tulipanen er i stand til å formere seg seksuelt og ikke har blitt kryssa uta ville h så den er så forvirra at den ikke er i stand til å produsere spiredyktige frø lenger.

frk. Figenschou sa...

wow. fantastisk. tusen takk! det hjelper å rope i skogen etter svar!

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...