vann, vann, ferskvann og kildevann

Det er så beroligende å sovne til lyden av rennende vann.
Bortsett fra når det rennende vannet kommer fra kjøkkenspringen og skyldes en pakning som er gått.
Og husverten ganske riktig peker på at pakninger og kraner og armaturer må man skifte selv. I tillegg har vi en lekkasje på badet som enten kommer fra vaskemaskinen, men nå er nå den koblet fra både vann og strøm, eller varmtvannstanken, som står helt oppi vaskemaskinen, - en av dem er skyldig i periodevis skvetting på gulvet. Sannsynligvis ikke vaskemaskinen, viser det seg nå, etter endel hjemringelser til min utrolig anvendelige pappa.
Eller så er det rørsystemet.

Men jeg har kjøpt gårteksklær og kan gå ute i regnet hvis jeg vil. For jeg er så vill.
Inne er det altså verre.

Både jeg og mannen er hele tiden på vei inn på kjøkkenet for å stenge kjøkkenkranen, til vi kommer på at det går jo ikke, for det er en pakning som er gått. Den drypper ikke, den renner. Ingen forvarsler, plutselig var det bare umulig å skru den av.
Men det har alltid vært et problem i denne leiligheten at det er vanskelig å få vannet i springen kaldt nok, det må renne så sinnsykt lenge, og nå er jo ikke det noe problem lenger så det er kjekt. Fullt så kjekt blir det ikke om det viser seg at vi må kjøpe ny varmtvannstank og nytt indre rørsystem til husverten. Sukk.
Skjønt det kan da ikke være vårt ansvar.

Nå har jeg sett så mye på House, at jeg ikke kan tro at to såpass Related Symptoms som to vannekkasjer er, kan være Unrelated.
Kan det være for høyt trykk en plass?

6 kommentarer:

A sa...

Trur du kan slappe heilt av, å bytte varmtvasstank er huseigar sitt problem :-)

frk. Figenschou sa...

hurra!

Hurra? Sikker? Det er noe med at vedlikehold er vårt ansvar, mens utskiftninger er hennes....men kan jeg holdes ansvarlig for å vedlikeholde rørsystemet...?

Håvard sa...

Problemet er neppe Lupus.

frk. Figenschou sa...

Det er aldri Lupus.

A sa...

Heilt sikker (med mindre du har brukt den som boksesekk eller noko slikt, då).

"§ 5-3. Vedlikehold
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd."

frk. Figenschou sa...

håh. Du er herved mitt utleieorakel.

Tre middels ukjedelige ting som har hendt i dag

1: Jeg fikk et prosjekttilskudd til et prosjekt som er fullfinansiert. Da høres det ut som jeg trikser til meg penger, men det betyr at jeg ...