Sorte Berta

Nå er jeg ikke ferdig med julegavene likevel, det ble sått/sådt/sådd tvil om gleden de vil frambringe hos mottageren. Drit.

Ting er ofte best i hodet mitt, før møtet med den virkelige verden. Særlig det som står skrevet.
Jeg syntes lenge at Huun-Huur-Tus plate "60 horses in my head" var den beste platetittelen noensinne. Jeg kjente meg veldig igjen i hjemlengselen i tittelen - det må kanskje forklares at dette er en mongolsk gruppe, og mongoler er opptatt av hester, og Hun-Huur-Tu driver med mongolsk folkemusikk. Altså kan man forvente en slik mye-var-bedre-før-og-jeg-lengter-tilbake-til-dengang -tittel. Og jeg, som kanskje ikke synes ting var så mye bedre før, jeg kjente likevel igjen det der med å ha noe helt annet inni hodet enn det verden tilbyr, å ha en hjemmevirkelighet i seg som gjør bortevirkeligheten man lever i uklar.
Så innså jeg plutselig at tittelen var "60 horses in my herd". Drit.
Videre syntes jeg "Pizzabankeren" var et oppfinnsomt navn, det borger jo for en god bunn, men til slutt måtte jo også jeg innse at der riktige nok var Pizzabakeren. På langt nær så bra.
Elggrossisten, som jeg trodde distribuerte elgkjøtt til elgpølseselgerene man ser overalt i Bergen, viste seg å drive med elektrisitet.

Dagens skuffelse er pepperkaker. Hanhvisnavneimåneevnespåbloggen hadde kjøpt en boks med peperkaker til meg, riktignok rakk han å spise opp de fleste selv, men det var veldig gode pepperkaker, Sorte Bertas pepperkaker.
For et fantastisk navn, jeg så for meg Sorte Berta stå der i ...sjørøvergruvesluskbakeriet sitt, i halvlyset, og jobbe med deigen. Gretne Sorte Berta, men god på bunnen, som enkelte har fått erfare. Store, ensomme Sorte Berta, som ingen kjenner historien til.

Så gikk det opp for meg at det som sto på pepperkakeboksen, i snirklete løkkeskrift, var "Sætres Beste pepperkaker".

Drit!

Mannen sier jeg må slutte å lese ting to ganger. Det tror jeg er en veldig teoretisk løsning.
Det er kanskje ikke til å unngå at historiene går i stykker i møtet med virkeligheten, men jeg vil bare ha det protokollført, de er best i min versjon.

2 kommentarer:

Rålls sa...

Haha! I mitt hode har alt jeg leser med bleier å gjøre.

A sa...

Hohoho - Sorte Berta! Jo, du har heilt rett. Det var mykje bedre namn enn Sætres Beste :-D Syns nesten du skulle sendt inn forslaget til Sætre og sett om det dukka opp sjørøverpepperkaker til neste jul...

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...