Føljetong-føljetong-føljetongen

Jo, men husker dere husnissene hos Bredbandsbolaget.se og forsøket mitt på å vinne fram med litt fornuft? Noe i linje med "dere får jo allerede pengene, kan ikke jeg få bredbandet disse pengene er betaling for?"

Ikke?
Jo. Da jeg flyttet til Skarpnäck var det bredband inkludert i husleia, eller i avgiften som det egentlig heter. Bredbandet driftes av Bredbandsbolaget.se. Og dit ringte jeg for å få koble meg på. I flere omganger. For det skulle vise seg at det er lettere å kommunisere med stueveggen enn med Bredbandsbolaget. Dått ess e.
For jeg kunne jo ikke få koble meg på ettersom jeg egentlig bor i Norge og de dermed ikke kan utføre noe kreditttsjekk på meg. Helt umulig.
Men hva skal dere egentlig med en kredittsjekk på meg, ville jeg vite, bredbandet er jo allerede betalt av borettslaget?
Nei, de kunne de ikke svare på. Men jeg kunne ikke få koble meg til. Derimot fikk jeg en mail med hvordan jeg skulle gå fram for å melde flytting til Sverige.
Som om det var DET som var problemet.
Jeg har også hatt bredband hos ComHem. Har fortsatt. Der betalte jeg et år på forskudd den gangen jeg flytta til Sverige. Senere ble jeg vanlig kunde. Men sånn kunne vi ikke løse det hos Bredbandsbolaget, ettersom "de jo allerede fikk inn pengene". Var jo umulig å betale på forskudd da.
Eh ja. Så hvorfor denne kredittsjekken og avvisningen av meg som kunde?
(Svaret er jo selvsagt: de får jo pengene uansett. Hvorfor skal de da gi meg noe?)

Min venninne SuperEmilia prøvde å ringe og snakke fornuft med dem. Selv hun måtte gi opp. Og det er nok første gang Emilia har måttet gi opp. Jeg hadde også spurt henne om hun kunne være borgenär/stå som kunde for meg, ettersom det jo er BORETTSALGET SOM ABBONERER PÅ BREDBANDET OG JEG BARE MÅ FÅ LOV Å GÅ PÅ POSTEN OG BETALE 69 KORNER I OPPKRAV PÅ ROUTEREN OG KOBLE MEG PÅ!
Men Bredbandsbolaget sa til Emilia at de ville ikke anbefale at hun sto som kunde for meg. Hva hvis jeg ikke betalte husleia?
Ja, det som skjer da er jo at borettslaget mitt ikke får husleia. DE betaler jo uansett samme pris til Bredbandsbolaget. De driver jo ikke og lirker summer ut av de forskjellige avgiftene folk betaler.

Her ga jeg opp og ringte ComHem. Hei, jeg har vært kunde hos dere før, men nå er jeg ikke bosatt i Sverige mer, kan jeg likevel få være vanlig kunde?
Jepp, ikke noe problem, vent to sekunder så har du nett.

Men nå begynte styret i borettslaget mitt også å bli litt irritert. De betaler jo faktisk ( i likhet med meg) for noe bredbandsbolaget.se nekter å levere.
Diverse mennesker i styret snakket i diverse halvtimer med diverse kundekonsulenter i Bredbandsbolaget. Diverse kundekonsulenter var like utilsnakkelige og ville ikke koble videre til noen som kunne si noe annet enn at jeg ikke kunne kredittsjekkes og dermed ikke kunne få være kunde.
Men SILJE er jo ikke kunde. Det er det jo borettslaget mitt som er. Osv. Til slutt klarte noen å trenge igjennom tåken og fikk snakke med noens sjef.

Og så fikk jeg plutselig en telefon.
Fra noen som hadde fått i oppgave av sjefen sin å koble meg på internett.
Jeg skulle få endelig beskjed om noen dager, men det skulle nok ordne seg.

Og i dag fikk jeg en mail:
Hej Silje!

Du kan ej ha något abonnemang hos Bredbandsbolaget så länge du inte är folkbokförd i Sverige


Mvh
Bredbandsbolaget



Og det er fortsatt fullstendig ubegripelig for både meg og styret hva problemet egentlig er.
Jeg aner jo heller ikke hvem som har sendt den mailen, om det er noen som har grepet inn på frihånd eller om det er samme person som ringte og snakket med meg. Og svaradressen er bare supporterande@bredbandsbolaget.se, så det er ikke så lett å få svar på det heller.

Såh. Alt er som før. Bredbandsbolaget får pengene sine. De har fått penger fra borettslaget for bredband i ett helt år på dette tidspunkt, for meg, norske pariaen, men jeg får ikke bredband.
For jeg kan ikke kredittsjekkes. Men pengene klarer de helt fint å ta imot.

Nestemann inn blir jusristen til HSB. Borettslaget mitt er jo tross alt en del av Sveriges største bostadskoop.

6 kommentarer:

Rødhette sa...

Send e-post en svensk avis og fortell hvordan Bredbandsbolaget driver med rasisme overfor nordmenn i Sverige, og link til blogginnlegget ditt. Aviser elsker sensasjoner! ;)

frk. Figenschou sa...

Hehe ja. Må bli noe sånt.
I bunn og grunn forlanger de jo faktisk kredittsjekk for at jeg skal få hente en pakke i postoppkrav. Heja Sverige!

Anonym sa...

Anmäl till konsumentombudsmannen!

http://www.konsumentverket.se/

frk. Figenschou sa...

Ja, greia er jo at det er brf-en som er kunde, så de må velge vei videre selv. Jeg er veldig glad for at de ble like irritert som jeg over dette og har tatt saken ihvertfall!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Fortreffelig og forferdelig historie....Begynte å tenke på Franz Kafka underveis, det er ikke et godt tegn.

frk. Figenschou sa...

jeg har også tenkt mye på kafka.

dette er en overskrift, jeg fant ikke på noe bedre

Det er mulig det er på tide å bytte briller igjen. Fint, for det var jo så utrolig lite styr sist gang. Iallefall får jeg vondt i hodet hver...