HOAS, HOAS, HOAS, det e dær æ så gjærne vil bo!

Litt om utviklingen i den finske lägenhetsjakten:
Her om plutselig en dag ringte Honna meg (finsk venninne fra nord) og heisan hoppsann der rullet ballen, Honna styrte og ordnet og satt inn annonse for meg og besvarte mail og oversatte og rett etter at jeg hadde visst ordet av det hadde jeg tre leiligheter mer eller mindre på hånden, ikke bare det, men jeg visste hvor i Helsinki de lå og vor lang tid det tok å komme seg til sentrum elle til skolen!
Her er alternativene:
1) (dette ordnet jeg på et eller annet vis selv, Honna var ikke skyldig i denne)
Bo sammens med en pensjonist i leiligheten hans 17 km utfor Helsinki
2) Bo i firemannskollektiv ganske sentralt, ganske stort rom men desverre umøblert
3) Bo i sammens med en jente som er like gammel som meg selv, beskriver seg selv som hippie (lokalkoloritt!)på et rom som er møbelert med til og med sengtøy. Eneste aberet er at rommet er "shared" så hun må inn og bruke et skap hver morgen klokken fem
Av disse valgte jeg da alternativ to, men de visste egentlig ikke om det var ledig før neste helg.
Mens jeg satt og tygget på blyanten kom plutselig HOAS me et tilbud! (HOAS er liksom studentsamskipnaden kan man si)
Det er ikke så sentralt, det er umøbelert, men det er kjempebillig og det er et reelt tilbud! JUHU!
Minusene her er at jeg må godta tilbudet ved personlig fremmøte innen tre dager, medbringnde kvittering på betalt depositum, ha med et utfyllt skjema som de har sendt meg-det er på finsk- og pass, på kontoret deres i Helsinki. Jeg håper å overtale dem til å ta det via fax, for jeg kan ikke dra før den 27ende.
Jeg skal ikke si at nå går det i orden håper jeg, men humtumtum.

Ingen kommentarer:

fortid, fremtid, nutid

Hver gang jeg treffer folk og snakker med folk så snakker jeg bare om jobb. Jeg kan bare snakke om jobb. Jeg vil ikke være sånn, jeg tenker ...