KROT!

Avogtil tenker jeg at jeg i grunnen kunne tenkt meg å være forfatter. Å ha en liten skrivestue, i hagen, gå ned dit og sette meg og skrive på en bok, som jeg så gir ut, og så får jeg penger for det, og så går jeg ned i skrivestuen igjen og setter meg med en kopp kaffe, eller kanskje te, og skriver litt igjen.
Innimellom gjennomskuer jeg meg selv og innser at det er det lille huset i hagen, og hagen, og særlig den deler der noen gir meg penger, jeg egentlig er ute etter. Jeg tror ikke jeg hadde egnet meg som forfatter. Jeg tror ikke jeg evner å skrive noe som er lengre enn to sider langt, altså. Jeg hadde sikkert likt researchdelen, men å tenke ut et langsiktig plott, først, og så skrive ut hele driten, i månedsvis, mens jeg holder på den røde tråden og ikke skjener ut og begynner på noe annet, og så deretter vente i mer månedsvis på reaksjonene...nei, det passer meg ikke. Det blir litt for ensformig. Og jeg har ikke tålmodigheten, det er det bare å innse.
Likevel er det litt forlokkende også. Jeg skulle ønske det hadde passet for meg, jeg tror jeg kunne funnet på noe riktig rart i skriftformat.

Egentlig vil jeg holde på med akkurat det jeg holder på med nå, jeg må bare klare å lure inn den delen fra forfatterdrømmen der noen gir meg penger, og deretter fred og rod, til designervirkeligheten. (Og det lille huset i hagen.)

8 kommentarer:

Bergljot sa...

Skriv haiku-er, da vel. Det tror jeg må gå ganske kjapt. Og man må garantert ha en passende skrivestue for at de skal bli bra.

frk. Figenschou sa...

nei, da må man jo være lur i tillegg. Det går heller ikke.

Elisabeth, innerst i veien sa...

De gangene vi har vært på flyttefot og jeg har irritert meg over høye boligpriser, da har jeg et lite sekund ønsket at Mannen var forfatter og jeg keramiker. Da kunne vi bosatt oss langt utafor, på et billig sted og jobbet hjemmefra..Men så har jeg våkna igjen.

frk. Figenschou sa...

ja, du vet, planen vår er jo å flytte til kirkenes nå....kanskje bør jeg dunke meg hardt i hodet og våkne. Eller, så lenge det blir kirkenes sentrum og ikke lanabukt eller rajakoski bør det vel...kanskje...gå greit.

Anonym sa...

Hvorfor har du skrevet KROT som tittel?

frk. Figenschou sa...

man kroter litt? på et papir? ærlig talt, titler er ikke min sterkeste side og det blir bare verre og verre.

Anonym sa...

Som kunstner må du være utsøkt i titlene. Her svikter de fleste kunstnerne, også forfatterne. Det er tittelen som gjør verket helhetlig og fullkomment. KROT er fint nok som tittel, men jeg trodde at det hadde noe å gjøre med din storslagne tid som lysassistent i K.R.O.T. Krot i vei (Titten Tei).

frk. Figenschou sa...

jeg tenkte litt at enhver med kirkrnestilknytning ville tenke på det, men det er altså k.r.o.t. (l)

dette er en overskrift, jeg fant ikke på noe bedre

Det er mulig det er på tide å bytte briller igjen. Fint, for det var jo så utrolig lite styr sist gang. Iallefall får jeg vondt i hodet hver...